غدد لنفاوی

علت تورم غدد لنفاوی و راه های درمان آن

امتیاز بدید

فهرست مطالب

غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی ساختارهای کوچک لوبیایی شکل هستند که در سراسر بدن از جمله نزدیک سینه قرار دارند. آنها مسئول فیلتر کردن مایع لنفاوی هنگام عبور از آنها هستند. غدد لنفاوی زیر بغل مایع لنفاوی را از سینه و بازو تخلیه می کنند.

مهم است بدانید که آیا سلول های سرطانی در غدد لنفاوی زیر بغل وجود دارد یا خیر و چه تعداد غدد لنفاوی تحت تاثیر قرار گرفته اند. این به پزشکان کمک می‌کند تا مرحله را مشخص کنند، واژه‌نامه سرطان شما را باز کرده و بهترین درمان را برای شما برنامه‌ریزی کنند.

تورم غدد لنفاوی

تورم غدد لنفاوی که به آن لنفادنوپاتی هم می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که غدد لنفاوی بزرگتر از حد نرمال می‌شوند. غدد لنفاوی اندام‌های کوچک و لوبیا شکلی هستند که در سراسر بدن یافت می‌شوند و بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها به فیلتر کردن مایع لنفاوی که حاوی گلبول‌های سفید خون است که با عفونت مبارزه می‌کنند، کمک می‌کنند.

هنگامی که بدن شما با عفونت مبارزه می‌کند، غدد لنفاوی در آن ناحیه ممکن است تورم غدد لنفاوی حساس شوند. این یک واکنش طبیعی و سالم است. با این حال، اگر غدد لنفاوی شما بدون دلیل مشخصی متورم شوند، یا اگر تورم غدد لنفاوی همراه با علائم دیگری مانند تب، کاهش وزن یا تعریق شبانه باشد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد.

علت تورم غدد لنفاوی

شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی عفونت است. این عفونت می‌تواند باکتریایی، ویروسی یا قارچی باشد. برخی از علل شایع عفونت‌هایی که می‌توانند باعث تورم غدد لنفاوی شوند عبارتند از:

سرماخوردگی
آنفولانزا
عفونت گوش
گلودرد استرپتوکوکی
مونونوکلئوز عفونی
HIV/AIDS
سفلیس
توکسوپلاسموز
علل دیگر تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

بیماری‌های التهابی : مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس
سرطان : لنفوم، شایع‌ترین نوع سرطانی است که بر غدد لنفاوی تأثیر می‌گذارد. سایر انواع سرطان نیز می‌توانند باعث تورم غدد لنفاوی شوند.
داروها : برخی از داروها، مانند پنی سیلین، می‌توانند به عنوان عارضه جانبی باعث تورم غدد لنفاوی شوند.

تشخیص تورم غدد لنفاوی

پزشک برای تشخیص علت تورم غدد لنفاوی، سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا بیوپسی را تجویز کنند.

درمان تورم غدد لنفاوی

انواع غدد لنفاوی

دو نوع اصلی تورم غدد لنفاوی  وجود دارد : غدد لنفاوی سطحی و غدد لنفاوی عمیق.

تورم غدد لنفاوی سطحی درست زیر پوست قرار دارند و به راحتی می توان آنها را لمس کرد. آنها معمولاً در خوشه هایی در گردن، زیر بغل و کشاله ران یافت می شوند. تورم غدد لنفاوی سطحی اولین خط دفاع بدن در برابر عفونت هستند. هنگامی که باکتری ها، ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا وارد بدن می شوند، توسط رگ های لنفاوی به غدد لنفاوی سطحی کشیده می شوند. در آنجا، گلبول های سفید خون با عفونت مبارزه می کنند.

تورم غدد لنفاوی عمیق در اعماق بدن، در نزدیکی اندام ها و رگ های خونی بزرگ قرار دارند. آنها به راحتی با لمس قابل احساس نیستند. غدد لنفاوی عمیق دومین خط دفاع بدن در برابر عفونت هستند. اگر عفونت از غدد لنفاوی سطحی عبور کند، به تورم غدد لنفاوی عمیق می رسد. در آنجا، گلبول های سفید خون دوباره با عفونت مبارزه می کنند.

علاوه بر این دو نوع اصلی، انواع دیگری از تورم غدد لنفاوی نیز وجود دارد. اینها شامل:

تورم غدد لنفاوی حاشیه ای : این غدد لنفاوی در اطراف اندام ها مانند طحال، روده و لوزه ها قرار دارند.
تورم غدد لنفاوی مرکزی : این غدد لنفاوی در قفسه سینه و شکم قرار دارند.
تورم غدد لنفاوی گره ای : این غدد لنفاوی در زیر بغل و کشاله ران قرار دارند.
تورم غدد لنفاوی بخشی مهم از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها به مبارزه با عفونت و جلوگیری از گسترش بیماری کمک می کنند.

غدد لنفاوی در کجا ها قرار دارد؟

تورم غدد لنفاوی در سراسر بدن قرار دارند، اما بیشترین غلظت آنها در زیر بغل، گردن، کشاله ران و شکم یافت می شود.

تورم غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به مبارزه با عفونت کمک می کنند. آنها به عنوان فیلترهایی عمل می کنند که مایع لنفاوی را که حاوی گلبول های سفید خون است، تصفیه می کنند. گلبول های سفید خون سلول هایی هستند که با عفونت مبارزه می کنند.

هنگامی که عفونتی در بدن وجود دارد، گلبول های سفید خون به غدد لنفاوی می روند تا با آن مبارزه کنند. این می تواند باعث تورم و حساسیت غدد لنفاوی شود.

اگر تورم غدد لنفاوی خود را متورم احساس کردید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را مشخص کند. تورم غدد لنفاوی می تواند ناشی از عفونت، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد. با این حال، همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد، مانند سرطان.

درمان تورم غدد لنفاوی

درمان تورم غدد لنفاوی متورم به علت تورم بستگی دارد.

اگر تورم غدد لنفاوی ناشی از عفونت باشد، درمان معمولاً شامل موارد زیر است:

آنتی‌بیوتیک‌ها : برای درمان عفونت‌های باکتریایی
داروهای ضد قارچ : برای درمان عفونت‌های قارچی
داروهای ضد ویروسی : برای درمان عفونت‌های ویروسی
مسکن‌ها : برای تسکین درد و تب
در برخی موارد، ممکن است لازم باشد تورم غدد لنفاوی متورم را تخلیه کنید. این کار با استفاده از سوزنی برای خارج کردن مایع از تورم غدد لنفاوی انجام می شود.

اگر تورم غدد لنفاوی ناشی از یک بیماری باشد، درمان به بیماری خاص بستگی دارد. به عنوان مثال، درمان سرطان تورم غدد لنفاوی ممکن است شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی باشد.

در اینجا چند نکته اضافی برای کمک به کاهش تورم غدد لنفاوی آورده شده است:

استراحت کافی : استراحت به بدن شما کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند.
نوشیدن مایعات زیاد : مایعات به دفع سموم از بدن شما کمک می کند.
استفاده از کمپرس گرم : کمپرس گرم می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
مصرف داروهای مسکن بدون نسخه : داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به کاهش درد و تب کمک کنند.
اگر تورم غدد لنفاوی شما بیش از دو هفته متورم است، یا اگر همراه با علائم دیگری مانند تب، لرز، کاهش وزن یا تعریق شبانه است، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

تورم غدد لنفاوی زیر بغل

جراحی برای برداشتن تورم غدد لنفاوی زیر بغل

ممکن است برای برداشتن بیشتر یا تمام غدد لنفاوی زیر بغل نزدیک به سینه جراحی انجام دهید. به این عمل دیسکسیون غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) یا پاکسازی زیر بغل گفته می شود.

سرطان سینه می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند. اگر گسترش یابد، معمولا ابتدا به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش می یابد.

بررسی غدد لنفاوی قبل از جراحی

قبل از جراحی شما یک سونوگرافی انجام می دهید تا غدد لنفاوی زیر بغل نزدیک به سینه را بررسی کنید. این برای این است که ببینیم آیا آنها حاوی سلول های سرطانی هستند یا خیر.

شما معمولاً از هر تورم غدد لنفاوی که غیرطبیعی به نظر می رسد بیوپسی می کنید. بیوپسی برای بررسی سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

اگر این نشان می دهد که سرطان به گره های زیر بغل گسترش یافته است، برای برداشتن همه یا بیشتر آنها تحت عمل جراحی قرار خواهید گرفت. شما این را همزمان با جراحی سینه انجام می دهید. به این عمل کالبد شکافی غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) یا پاکسازی گفته می شود.

شما در عوض بیوپسی تورم غدد لنفاوی نگهبان دارید اگر یکی از موارد زیر باشد:

تورم غدد لنفاوی در طول اسکن سونوگرافی طبیعی به نظر می رسند
نتایج یک بیوپسی هدایت شده با سونوگرافی هیچ سلول سرطانی را نشان نمی دهد

بررسی غدد لنفاوی در حین جراحی (بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان)

گره نگهبان اولین گره در زیر بغل است که مایع از سینه به داخل سینه تخلیه می شود. این بدان معناست که این اولین غده لنفاوی است که سرطان سینه می تواند به آن سرایت کند. جراح شما معمولاً بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان را در طول عمل برای برداشتن سرطان سینه انجام می دهد. شما حدود 1 تا 3 گره را برداشته اید تا ببینید آیا آنها حاوی سلول های سرطانی هستند یا خیر.

نحوه بیوپسی تورم غدد لنفاوی نگهبان

شما ممکن است بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان خود را با یکی از موارد زیر انجام دهید:

یک رادیو ردیاب و رنگ آبی
سیستم Magtrace و Sentimag
بررسی با رادیو ردیاب و رنگ آبی
چند ساعت قبل از عمل، مقدار کمی مایع رادیواکتیو خفیف به سینه نزدیک به سرطان تزریق می‌کنید. شما معمولا این را در بخش پزشکی هسته ای در بیمارستان انجام میدهید. مایع رادیواکتیو ردیاب نامیده می شود.

در طول عمل، جراح شما ممکن است مقدار کمی رنگ آبی را نیز به سینه تزریق کند. رنگ و ردیاب از بافت پستان به غدد لنفاوی مجاور تخلیه می شوند.

جراح می تواند ببیند که رنگ ابتدا به کدام گروه از تورم غدد لنفاوی می رسد. آنها همچنین از یک مانیتور رادیواکتیو استفاده می کنند تا ببینند ردیاب ابتدا به کدام گروه از تورم غدد لنفاوی می رسد.

جراح شما بین 1 تا 3 گره را برمی دارد. آنها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا توسط متخصصی به نام پاتولوژیست بررسی شوند.

این رنگ می تواند سینه شما را کمی آبی رنگ کند. به تدریج طی چند هفته یا چند ماه محو می شود. این رنگ همچنین ادرار شما را برای چند روز سبز می کند.

بررسی با استفاده از سیستم Magtrace و Sentimag
در برخی بیمارستان ها، جراحان از سیستم Magtrace و Sentimag برای یافتن غدد لنفاوی نگهبان استفاده می کنند. معمولاً در بیمارستان هایی است که دسترسی محدودی به بخش پزشکی هسته ای دارند یا بدون آن هستند. 

Magtrace یک ردیاب مایع مغناطیسی است که به رنگ قهوه ای تیره است. جراح ردیاب را به بافت سینه اطراف سرطان تزریق می کند. به عنوان یک نشانگر مغناطیسی و رنگ عمل می کند. سیستم لنفاوی یک مورد از واژه نامه را در ناحیه باز کنید که مایع تزریق شده را خیس می کند و در غدد لنفاوی نگهبان گیر می افتد.

شما می توانید Magtrace را تا 30 روز قبل از عمل خود مصرف کنید.

در طول عمل جراحی شما، جراح از پروبی به نام Sentimag برای تشخیص مایع مغناطیسی محبوس شده در غدد لنفاوی نگهبان استفاده می کند. این مایع همچنین مانند رنگ قهوه‌ای عمل می‌کند تا جراح بتواند محل گیر افتادن آن را ببیند. سپس جراح می تواند تورم غدد لنفاوی نگهبان را برای آزمایش خارج کند.

درمان تورم لنفاوی بعد از جراحی

بعد از بیوپسی گره نگهبان چه اتفاقی می افتد؟

اگر تورم غدد لنفاوی حاوی سلول‌های سرطانی نباشند، دیگر نیازی به خارج کردن غدد نخواهید داشت.

اگر سلول‌های سرطانی در گره‌های نگهبان قرار دارند، شما دچار تشریح غدد لنفاوی زیر بغل یا پاکسازی زیر بغل هستید. این دومین عمل است که معمولاً حدود 2 هفته پس از دریافت نتایج انجام می شود.

رادیوتراپی به جای جراحی برای درمان تورم غدد لنفاوی

رادیوتراپی به معنای استفاده از پرتو، معمولاً اشعه ایکس، برای درمان سرطان است. برخی افراد برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده به جای جراحی، رادیوتراپی زیر بغل انجام می دهند.

برداشتن تورم غدد لنفاوی

ممکن است این عمل را به عنوان بخشی از جراحی سینه یا به عنوان یک عمل جداگانه انجام دهید.

شما برای این عمل یک بیهوشی عمومی دارید. شما تمام مدت خواب خواهید بود.

جراح یک برش کوچک در زیر بغل شما ایجاد می کند تا غدد لنفاوی را خارج کند. معمولاً بین 10 تا 15 غدد لنفاوی را حذف می کنند. اما تعداد گره های زیر بغل از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

جراح غدد لنفاوی را برای بررسی سلول های سرطانی به آزمایشگاه می فرستد. شما نتایج را در قرار ملاقات پیگیری خود دریافت می کنید.

بعد از جراحی تورم غدد لنفاوی چه اتفاقی می افتد؟

شما برای بررسی بهبودی خود و رفع هر گونه مشکل قرار ملاقات های بعدی دارید. آنها همچنین فرصتی برای شما هستند تا هر گونه نگرانی را مطرح کنید.

معمولاً یک تا دو هفته پس از عمل به جراح خود مراجعه می کنید. آنها شما را معاینه می کنند و بررسی می کنند که زخم شما به خوبی بهبود می یابد.

جراح شما نتایج جراحی شما را توضیح می دهد و در مورد درمان های بیشتری که ممکن است نیاز داشته باشید صحبت خواهد کرد.

مشکلات پس از برداشتن غدد لنفاوی

برخی از مشکلات احتمالی پس از انجام جراحی برای غدد لنفاوی زیر بغل شما وجود دارد. همه اینها را نخواهند داشت، اما اگر دیسکسیون زیر بغل انجام دهید، خطر بزرگتری وجود دارد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

بازو یا دست متورم

پس از جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی زیر بغل، در معرض خطر تورم طولانی مدت (ادم لنفاوی) در دست و بازوی خود هستید. این تورم ناشی از مایع لنفاوی است که نمی تواند تخلیه شود. این می تواند هر زمان پس از جراحی و رادیوتراپی در زیر بغل شما رخ دهد.

همه این را دریافت نمی کنند و اگر فقط چند گره را حذف کنید، احتمال کمتری وجود دارد. اما اگر فکر می کنید ممکن است بازو یا دست شما متورم شده باشد، بسیار مهم است که با پرستار یا جراح متخصص خود صحبت کنید.

متأسفانه، هنگامی که لنف ادم دارید، قابل درمان نیست. اما درمان زودهنگام می تواند به کنترل آن کمک کند. 

 

سفتی شانه

شانه شما ممکن است پس از جراحی سینه به غدد لنفاوی سفت و دردناک شود.
پرستار یا فیزیوتراپیست تمریناتی را به شما نشان می دهد که باید بعد از عمل انجام دهید تا به بهبود حرکت شانه کمک کند.

 

جمع آوری مایع در اطراف محل عمل (سروما)

گاهی مایع در نزدیکی زخم و اطراف زیر بغل جمع می شود. این ممکن است پس از برداشتن مجرای تخلیه زخم توسط پرستار شما اتفاق بیفتد.

می تواند باعث :

تورم
درد
افزایش خطر عفونت
این مایع معمولاً در عرض چند هفته خود به خود از بین می رود.

اگر سروما دردناک باشد، پرستار یا پزشک شما می تواند مایع را با سوزن و سرنگ تخلیه کند. گاهی اوقات ممکن است مایع پس از تخلیه دوباره جمع شود.

عفونت زخم

اگر زخم شما وجود دارد به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید:

قرمز و متورم به نظر می رسد
احساس گرما می کند
دردناک است
مایع نشت می کند (تخلیه)
اینها علائم عفونت هستند. همچنین ممکن است احساس ناخوشی داشته باشید و درجه حرارت داشته باشید.

اگر عفونت دارید، پزشک به شما آنتی بیوتیک می دهد. در صورت نیاز به آنتی بیوتیک از طریق قطره، ممکن است لازم باشد مدت بیشتری در بیمارستان بمانید یا به بیمارستان برگردید.

 

درد عصب

ممکن است در زیر بغل، بالای بازو، شانه یا دیواره قفسه سینه بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد تیراندازی داشته باشید. این به دلیل آسیب به اعصاب در طول جراحی است. اعصاب معمولاً خود را ترمیم می کنند، اما ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

پزشک یا پرستار شما می تواند داروهایی برای کمک به درد عصبی به شما بدهد.

بافت اسکار در زیر بغل 

برخی از زنان پس از برداشتن غدد لنفاوی بافت اسکار در زیر بغل ایجاد می کنند. بافت های همبند در زیر بغل ملتهب می شوند که یک یا چند نوار محکم را تشکیل می دهد. این معمولا در چند هفته یا چند ماه اول پس از عمل اتفاق می افتد.

بافت اسکار را سندرم بند ناف یا باندینگ یا وب زیر بغل می نامند. می تواند چیزی شبیه سیم گیتار احساس کند. این می تواند بازو را از آرنج، احتمالا تا مچ دست یا شست امتداد دهد.

بند ناف بی ضرر است اما می تواند دردناک باشد و حرکت بازو را محدود کند. ماساژ دادن منظم این ناحیه می تواند کمک کننده باشد. در صورت ایجاد بند ناف به پرستار مراقبت از پستان خود اطلاع دهید. آنها می توانند شما را به بهترین کلینیک ورزش درمانی در تهران معرفی کنند و درمان را برای شما آغاز کنند. آنها می توانند به شما نشان دهند که چگونه ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید و تمرینات کششی را به شما آموزش دهند. معمولا در عرض چند ماه بهتر می شود. مصرف مسکن های ضد التهابی نیز ممکن است کمک کننده باشد. 

درمان تورم لنفاوی بعد از جراحی سرطان

درمان تورم لنفاوی بعد از جراحی سرطان

تورم لنفاوی که به عنوان لنف ادم نیز شناخته می شود، عارضه جانبی شایعی بعد از جراحی سرطان است که به دلیل برداشتن یا آسیب غدد لنفاوی ایجاد می شود. این امر می تواند منجر به تجمع مایع در بازو یا پا شود و علائمی مانند تورم، سنگینی، سفتی و درد را ایجاد کند.

اگرچه هیچ درمانی برای لنف ادم وجود ندارد، اما چندین روش درمانی می تواند به کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فشرده سازی : پوشیدن آستین یا جوراب فشاری مخصوص می تواند به تخلیه مایع از ناحیه و کاهش تورم کمک کند.

فیزیوتراپی : یک فیزیوتراپ می تواند روش های تشخیصی در طب فیزیکی و توانبخشی  به شما آموزش دهد که چگونه تمرینات خاصی را انجام دهید که به تخلیه مایع و بهبود دامنه حرکتی شما کمک کند.

ماساژ درمانی : ماساژ ملایم می تواند به تخلیه مایع و کاهش درد کمک کند.

مراقبت از پوست : مهم است که پوست خود را در ناحیه زخم تمیز و خشک نگه دارید تا از عفونت جلوگیری کنید. همچنین باید از بریدگی، خراشیدگی یا سایر آسیب های پوستی در این ناحیه خودداری کنید.

داروها : داروهایی وجود دارد که می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

در برخی موارد، ممکن است جراحی برای کمک به بهبود جریان مایع در ناحیه زخم نیاز باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید