زانو درد

همه چیز درباره زانو درد:از تشخیص تا درمان

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

زانو درد

زانو درد یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان است که افراد در هر سنی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. این درد می تواند خفیف یا شدید، تیز یا مبهم، و موقتی یا دائمی باشد.

 

زانو درد یک شکایت رایج است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. زانو درد ممکن است نتیجه یک آسیب، مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف باشد. شرایط پزشکی از جمله آرتریت، نقرس و عفونت نیز می تواند باعث زانو درد شود.

بسیاری از انواع دردهای جزئی زانو به خوبی به اقدامات مراقبت از خود پاسخ می دهند. فیزیوتراپی و زانوبندها نیز می توانند به تسکین درد کمک کنند. با این حال، در برخی موارد، زانوی شما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.حتما باید برای تشخیص زانو درد تست نوار عصب و عضله انجام دهید و اگر در تهران هستید به بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران مراجعه کنید.

علائم زانو درد

محل و شدت زانو درد بسته به علت مشکل ممکن است متفاوت باشد. علائم و نشانه هایی که گاهی اوقات با زانو درد همراه است عبارتند از:

تورم و سفتی
قرمزی و گرمی در لمس
ضعف یا بی ثباتی
صداهای ترکیدن یا خرخر کردن
ناتوانی در صاف کردن کامل زانو

چه زمانی برای زانو درد باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

نمی‌توانید وزن را روی زانوی خود تحمل کنید یا احساس میکنید که زانوی شما ناپایدار است یا می‌ریزد
تورم زانو داشته باشید
نمی توانند زانوی خود را به طور کامل دراز یا خم کنند
تغییر شکل آشکاری را در پا یا زانوی خود مشاهده میکنید
علاوه بر قرمزی، درد و تورم در زانوی خود تب هم دارید

علت زانو درد

علت زانو درد

زانو درد می تواند ناشی از صدمات، مشکلاتی مثل، انواع آرتریت و مشکلات دیگر باشد.

صدمات
رباط صلیبی قدامی
آسیب ACL
منیسک پاره شده
آسیب زانو می‌تواند بر هر یک از رباط‌ها، تاندون‌ها یا کیسه‌های پر از مایع (بورسا) که مفصل زانو شما را احاطه کرده‌اند و همچنین استخوان‌ها، غضروف‌ها و رباط‌هایی که خود مفصل را تشکیل می‌دهند، تأثیر بگذارد. برخی از آسیب های شایع زانو عبارتند از:

آسیب ACL : آسیب ACL پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) است یکی از چهار رباطی که استخوان ساق پا شما را به استخوان ران شما متصل می کند. آسیب ACL به ویژه در افرادی که بسکتبال، فوتبال یا سایر ورزش‌هایی که نیاز به تغییر جهت ناگهانی دارند، رایج است.

شکستگی : استخوان های زانو، از جمله کشکک زانو ، ممکن است در هنگام سقوط یا تصادفات رانندگی شکسته شوند. همچنین، افرادی که استخوان‌هایشان در اثر پوکی استخوان ضعیف شده است، گاهی اوقات می‌توانند به سادگی با قدم گذاشتن اشتباه، دچار شکستگی زانو شوند.

منیسک پاره شده : منیسک غضروف سخت و لاستیکی است که به عنوان ضربه گیر بین استخوان ساق پا و ران شما عمل می کند. اگر زانوی خود را به طور ناگهانی بچرخانید در حالی که وزن را روی آن تحمل می کنید، ممکن است پاره شود.

بورسیت زانو  : برخی از آسیب‌های زانو باعث التهاب می‌شوند، کیسه‌های کوچکی از مایع که قسمت خارجی مفصل زانو را تحت فشار قرار می‌دهد تا تاندون‌ها و رباط‌ها به آرامی روی مفصل سر بخورند.

تاندونیت کشکک : تاندونیت باعث تحریک و التهاب یک یا چند تاندون می شود بافت های ضخیم و فیبری که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. این التهاب می تواند زمانی اتفاق بیفتد که تاندون کشکک آسیب دیده باشد، که از کشکک زانو تا استخوان ساق پا کشیده شده و به شما اجازه می دهد بدوید و بپرید. دوندگان، اسکی بازان، دوچرخه سواران و کسانی که در ورزش ها و فعالیت های پرش فعالیت می کنند ممکن است دچار تاندونیت کشکک شوند.

چه چیز هایی باعث زانو درد میشود؟

برخی از مشکلاتی که می‌توانند باعث درد زانو شوند عبارتند از:

بدن شل : گاهی اوقات آسیب یا تخریب استخوان یا غضروف می تواند باعث شکسته شدن تکه ای از استخوان یا غضروف و شناور شدن آن در فضای مفصل شود. این ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند، مگر اینکه بدن شل با حرکت مفصل زانو تداخل داشته باشد، در این صورت اثر چیزی شبیه یک مداد است که در لولای در گیر کرده است.

سندرم Iliotibial band : این زمانی اتفاق می‌افتد که نوار سفت بافتی که از قسمت بیرونی باسن تا بیرون زانو امتداد می‌یابد (بند ایلیوتیبیال) آنقدر سفت می‌شود که به قسمت خارجی استخوان ران شما ساییده می‌شود. دوندگان مسافت و دوچرخه سواران به ویژه مستعد ابتلا به سندرم باند ایلیوتیبیال هستند.
دررفتگی کاسه زانو : این زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان مثلثی شکلی که جلوی زانوی شما را می‌پوشاند (کشکک) از جای خود خارج می‌شود، معمولاً به سمت بیرون زانوی شما. در برخی موارد، کاسه زانو ممکن است جابجا بماند و شما بتوانید دررفتگی را ببینید.

درد لگن یا پا : اگر درد لگن یا پا دارید، ممکن است راه رفتن خود را تغییر دهید تا از مفصل دردناک خود خلاص شوید. اما این تغییر راه رفتن می تواند فشار بیشتری بر مفصل زانو شما وارد کند و باعث درد زانو شود.

آرتریت

انواع آرتریت

بیش از 100 نوع مختلف آرتریت وجود دارد. انواعی که بیشتر روی زانو تاثیر می گذارند عبارتند از:

آرتروز : استئوآرتریت که گاهی آرتریت دژنراتیو نامیده می شود، شایع ترین نوع آرتریت است. این یک وضعیت ساییدگی است که زمانی رخ می دهد که غضروف زانوی شما با استفاده و افزایش سن از بین می رود.

برای اطلاع از انواع آرتروز کلیک کنید

روماتیسم مفصلی : ناتوان‌کننده‌ترین شکل آرتریت، آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند تقریباً هر مفصلی در بدن شما از جمله زانوها را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است، اما شدت آن متفاوت است و حتی ممکن است بیاید و برود.

نقرس : این نوع آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های اسید اوریک در مفصل انباشته می‌شوند. در حالی که نقرس بیشتر انگشت شست پا را درگیر می کند، می تواند در زانو نیز رخ دهد.

نقرس کاذب : اغلب با نقرس اشتباه گرفته می شود، نقرس کاذب به دلیل بلورهای حاوی کلسیم ایجاد می شود که در مایع مفصلی ایجاد می شود. زانو شایع ترین مفصلی است که به نقرس کاذب مبتلا می شود.

آرتریت سپتیک : گاهی اوقات مفصل زانو ممکن است عفونی شود و منجر به تورم، درد و قرمزی شود. آرتریت سپتیک اغلب با تب رخ می دهد و معمولاً قبل از شروع درد هیچ ضربه ای وجود ندارد. آرتریت سپتیک می تواند به سرعت باعث آسیب گسترده به غضروف زانو شود. اگر زانو درد همراه با هر یک از علائم آرتریت سپتیک دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سندرم درد پاتلوفمورال یک اصطلاح کلی است که به درد ایجاد شده بین کاسه زانو و استخوان ران زیرین اشاره دارد. در ورزشکاران رایج است. در بزرگسالان جوان، به ویژه آنهایی که کاسه زانوشان به درستی در شیار خود ردیابی نمی کند. و در افراد مسن که معمولاً در نتیجه آرتریت کاسه زانو به این بیماری مبتلا می شوند.

عوامل خطر زانو درد

تعدادی از عوامل می توانند خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهند، از جمله:

اضافه وزن : اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش فشار روی مفاصل زانو می شود، حتی در حین فعالیت های معمولی مانند راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها. همچنین با تسریع در تجزیه غضروف مفاصل، شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به آرتروز قرار می دهد.

عدم انعطاف یا قدرت عضلانی : کمبود قدرت و انعطاف پذیری می تواند خطر آسیب دیدگی زانو را افزایش دهد. عضلات قوی به تثبیت و محافظت از مفاصل کمک می کنند و انعطاف پذیری عضلات می تواند به شما در دستیابی به دامنه کامل حرکت کمک کند.

ورزش : برخی از ورزش ها نسبت به سایر ورزش ها فشار بیشتری بر زانوهای شما وارد می کنند. اسکی آلپاین با چکمه‌های اسکی سفت، پرش‌های بسکتبال و پیوت‌ها، و ضربات مکرر زانو در هنگام دویدن یا دویدن، همگی خطر آسیب دیدگی زانو را افزایش می‌دهند. میتوانید برای بهبود زانو درد به بهترین کلینیک ورزش درمانی در تهران مراجعه کنید.

مشاغلی که به فشارهای مکرر روی زانوها نیاز دارند مانند ساخت و ساز یا کشاورزی نیز می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.
مصدومیت قبلی آسیب دیدگی قبلی زانو احتمال آسیب مجدد به زانو را افزایش می دهد.

عوارض زانو درد

همه دردهای زانو جدی نیستند. اما برخی از آسیب‌های زانو و شرایط پزشکی، مانند آرتروز، در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به افزایش درد، آسیب مفاصل و ناتوانی شوند. و داشتن یک آسیب زانو حتی یک آسیب جزئی این احتمال را افزایش می دهد که در آینده آسیب های مشابهی داشته باشید.

جلوگیری از زانو درد

اگرچه همیشه نمی توان از زانو درد جلوگیری کرد، توصیه های زیر ممکن است به جلوگیری از آسیب ها و زوال مفصل کمک کند:

وزن اضافی را کم کنید حفظ وزن سالم؛ این یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای زانوهای خود انجام دهید. هر پوند اضافه فشار اضافی به مفاصل شما وارد می کند و خطر آسیب دیدگی و آرتروز را افزایش می دهد.

برای انجام ورزش خود تناسب اندام داشته باشید. برای اینکه عضلات خود را برای نیازهای شرکت در ورزش آماده کنید، برای آماده سازی زمان بگذارید.

ورزش اصلاحی انجام دهید و مطمئن شوید که تکنیک ها و الگوهای حرکتی که در ورزش یا فعالیت خود استفاده می کنید، بهترین هستند.

بدن خود را قوی کنید تا انعطاف پذیر باشید. عضلات ضعیف عامل اصلی آسیب دیدگی زانو هستند. شما از تقویت عضلات چهارسر ران و همسترینگ، عضلات جلو و پشت ران خود را تقویت کنید. تمرینات تعادلی و پایداری به عضلات اطراف زانو کمک می کند تا به طور موثرتری با هم کار کنند.

و از آنجایی که عضلات سفت نیز می توانند به آسیب کمک کنند، کشش مهم است. سعی کنید تمرینات انعطاف پذیری را در تمرینات خود بگنجانید.

در مورد ورزش هوشمند باشید. اگر به آرتروز، زانو درد مزمن یا آسیب های مکرر مبتلا هستید، ممکن است لازم باشد شیوه ورزش خود را تغییر دهید. تغییر به شنا، ایروبیک در آب حداقل برای چند روز در هفته آن را انجام دهید. گاهی اوقات محدود کردن فعالیت‌های پرتأثیر باعث تسکین می‌شود.

تشخیص زانو درد

قبل از رفتن پیش پزشک زانوی خود را بصورت زیر بررسی کنید و یا برای روش های تشخیصی طب فیزیکی و توانبخشی به کلینیک تن آسا مراجعه کنید:

زانوی خود را از نظر تورم، درد، حساسیت، گرما و کبودی قابل مشاهده بررسی کنید
بررسی کنید تا ببینید چقدر می توانید ساق پای خود را در جهات مختلف حرکت دهید
برای ارزیابی یکپارچگی ساختارهای زانوی خود، مفصل را فشار دهید یا بکشید

تست های تصویربرداری برای زانو درد

در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش هایی مانند:

اشعه ایکس : پزشک شما ممکن است ابتدا انجام عکسبرداری با اشعه ایکس را توصیه کند، که می تواند به تشخیص شکستگی استخوان و بیماری دژنراتیو مفصل کمک کند.

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن : اسکنرهای سی تی اشعه ایکس گرفته شده از زوایای مختلف را برای ایجاد تصاویر مقطعی از داخل بدن شما ترکیب می کنند. سی تی اسکن می تواند به تشخیص مشکلات استخوانی و شکستگی های ظریف کمک کند. نوع خاصی از سی تی اسکن می تواند نقرس را حتی زمانی که مفصل ملتهب نیست به دقت شناسایی کند.

سونوگرافی : این فناوری از امواج صوتی برای تولید تصاویر بلادرنگ از ساختارهای بافت نرم در داخل و اطراف زانوی شما استفاده می کند. پزشک ممکن است بخواهد زانوی شما را در موقعیت های مختلف در طول سونوگرافی حرکت دهد تا مشکلات خاص را بررسی کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : MRI از امواج رادیویی و یک آهنربای قدرتمند برای ایجاد تصاویر سه بعدی از داخل زانوی شما استفاده می کند. این آزمایش به ویژه در آشکارسازی آسیب‌های بافت‌های نرم مانند رباط‌ها، تاندون‌ها، غضروف و ماهیچه‌ها مفید است.

تست های آزمایشگاهی برای زانو درد

اگر پزشک شما مشکوک به عفونت یا التهاب باشد، احتمالاً آزمایش خون و گاهی اوقات روشی به نام آرتروسنتز انجام می دهید که در آن مقدار کمی مایع از مفصل زانو با سوزن برداشته می شود و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود.

داروها ی زانو درد

پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به تسکین درد و درمان شرایطی که باعث درد زانو شما می‌شوند، مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس تجویز کند.

درمان زانو درد

درمان زانو درد

تقویت عضلات اطراف زانو باعث پایداری بیشتر آن می شود. پزشک شما ممکن است فیزیوتراپی یا انواع مختلفی از تمرینات تقویتی را بر اساس شرایط خاصی که باعث درد شما می شود توصیه کند.

اگر از نظر بدنی فعال هستید یا یک ورزش را انجام می دهید، ممکن است برای اصلاح الگوهای حرکتی که ممکن است بر زانوهای شما تأثیر بگذارد و ایجاد تکنیک خوب در طول ورزش یا فعالیت خود به تمریناتی نیاز داشته باشید. تمرینات برای بهبود انعطاف پذیری و تعادل شما نیز مهم هستند.

تکیه گاه های قوس، گاهی اوقات با گوه هایی در یک طرف پاشنه، می تواند به کاهش فشار از سمت زانو که بیشتر تحت تاثیر آرتروز است کمک کند. در شرایط خاصی، ممکن است از انواع مختلف بریس برای کمک به محافظت و حمایت از مفصل زانو استفاده شود.

انواع تزریق برای زانو درد

در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق دارو یا مواد دیگر را مستقیماً به مفصل شما پیشنهاد دهد. مثالها عبارتند از:

کورتیکواستروئیدها : تزریق یک داروی کورتیکواستروئید به مفصل زانو ممکن است به کاهش علائم شعله ور شدن آرتریت کمک کند و باعث تسکین درد شود که ممکن است چند ماه طول بکشد. این تزریق ها در همه موارد موثر نیستند.

اسید هیالورونیک : یک مایع غلیظ، مشابه مایعی که به طور طبیعی مفاصل را روان می کند، اسید هیالورونیک را می توان برای بهبود تحرک و کاهش درد به زانو تزریق کرد. اگرچه نتایج مطالعه در مورد اثربخشی این درمان متفاوت است، اما تسکین یک یا چند واکسن ممکن است تا شش ماه ادامه داشته باشد.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) : پی آر پی حاوی غلظتی از فاکتورهای رشد مختلف است که به نظر می رسد التهاب را کاهش داده و باعث بهبودی می شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که PRP ممکن است برای افراد خاص مبتلا به آرتروز مفید باشد، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

عمل جراحی برای زانو درد

اگر آسیبی دارید که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، معمولاً نیازی به انجام فوری عمل نیست. قبل از تصمیم گیری، مزایا و معایب هر دو توانبخشی غیرجراحی و بازسازی جراحی را در رابطه با آنچه که برای شما مهم است، در نظر بگیرید. اگر تصمیم به جراحی دارید، گزینه های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

جراحی آرتروسکوپی : بسته به آسیب شما، پزشک ممکن است بتواند آسیب مفصلی را با استفاده از دوربین فیبر نوری و ابزارهای بلند و باریکی که از طریق چند برش کوچک در اطراف زانو وارد می‌شود، معاینه و ترمیم کند. آرتروسکوپی ممکن است برای برداشتن بدن های شل از مفصل زانو، برداشتن یا ترمیم غضروف آسیب دیده (به خصوص اگر باعث قفل شدن زانوی شما شود) و بازسازی رباط های پاره شده استفاده شود.

جراحی تعویض جزئی زانو : در این روش، جراح تنها قسمت آسیب دیده زانوی شما را با قطعات فلزی و پلاستیکی تعویض می کند. این جراحی معمولاً می‌تواند از طریق برش‌های کوچک انجام شود، بنابراین احتمالاً سریع‌تر از جراحی برای جایگزینی کل زانوی خود بهبود می‌یابید.

تعویض کامل زانو : در این روش، جراح شما استخوان و غضروف آسیب دیده را از استخوان ران، ساق پا و کاسه زانو جدا می کند و آن را با یک مفصل مصنوعی ساخته شده از آلیاژهای فلزی، پلاستیک های درجه یک و پلیمرها جایگزین می کند.

استئوتومی : این روش شامل برداشتن استخوان از استخوان ران یا ساق پا برای تراز بهتر زانو و تسکین درد آرتریت است. این جراحی ممکن است به شما کمک کند تا جراحی تعویض کامل زانو را به تاخیر بیندازید یا از آن اجتناب کنید.

درمان خانگی برای زانو درد

درمان های خانگی زانو درد

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) و ناپروکسن سدیم (Aleve) ممکن است به کاهش درد زانو کمک کنند.

برخی از افراد با مالیدن زانوی آسیب دیده با کرم های حاوی یک عامل بی حس کننده مانند لیدوکائین یا کپسایسین، ماده ای که فلفل چیلی را تند می کند، تسکین پیدا می کنند.

اقدامات خودمراقبتی برای زانوی آسیب دیده عبارتند از:

برای کاهش فشارهای مکرر بر روی زانوی خود، زمان لازم برای بهبودی و جلوگیری از آسیب بیشتر، از فعالیت های عادی خود استراحت کنید. ممکن است یک یا دو روز استراحت تنها چیزی باشد که برای یک آسیب جزئی نیاز دارید. آسیب شدیدتر احتمالاً به زمان بهبودی طولانی تری نیاز دارد.

یخ هم درد و هم التهاب را کاهش می دهد. یک کیسه یخ به خوبی کار می کند زیرا تمام زانوی شما را می پوشاند. همچنین می توانید از کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله نازک برای محافظت از پوست خود استفاده کنید. اگرچه یخ درمانی به طور کلی بی خطر و موثر است، اما به دلیل خطر آسیب به اعصاب و پوست، از یخ بیشتر از 20 دقیقه در یک زمان استفاده نکنید.

حرارت ممکن است با قرار دادن کیسه آب گرم روی ناحیه دردناک زانو، تسکین موقت درد را تجربه کنید.
فشرده سازی به جلوگیری از تجمع مایع در بافت های آسیب دیده کمک می کند و هم ترازی و ثبات زانو را حفظ می کند. به دنبال باند فشاری سبک، قابل تنفس و خود چسب باشید. باید به اندازه ای سفت باشد که زانوی شما را بدون تداخل در گردش خون نگه دارد.
بلند کردنپا برای کمک به کاهش تورم زانو کمک میکند، سعی کنید پای آسیب دیده خود را روی بالش قرار دهید یا روی صندلی بنشینید.

طب های سنتی برای زانو درد

تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی ممکن است به تسکین زانو درد ناشی از آرتروز کمک کند. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های نازک به اندازه مو در پوست شما در مکان های خاصی از بدن است.

برای زانو درد به کدام پزشک مراجعه کنم؟

احتمالاً با مراجعه به پزشک خانواده خود شروع کنید. بسته به علت مشکل شما، ممکن است شما را به یک پزشک متخصص در بیماری های مفصلی (روماتولوژیست)، جراحی مفاصل (جراح ارتوپد) یا پزشکی ورزشی ارجاع دهد.

قبل از رفتن به پزشک برای زانو درد چه کارهایی انجام دهم؟

قبل از قرار ملاقاتتان، ممکن است بخواهید فهرستی از پاسخ‌های سؤالات زیر را بنویسید:

چه زمانی شروع به تجربه علائم کردید؟
آیا آسیب خاصی باعث شد زانوی شما شروع به درد کند؟
آیا علائم شما مداوم بوده است یا گاه به گاه؟
علائم شما چقدر شدید است؟
چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟
چه چیزی علائم شما را بدتر می کند؟
چه داروها و مکمل هایی را به طور منظم مصرف می کنید؟
پزشک ممکن است برخی از سوالات زیر را بپرسد:

آیا ورزش می کنید؟
آیا درد ناشی از جراحت بوده است؟
آیا تورم، بی ثباتی یا قفل شدن زانو را تجربه می کنید؟
آیا علائمی را در نواحی دیگر یا فقط در خود زانو تجربه می کنید؟
آیا قبلاً زانو درد داشته اید؟ اگر بله، آیا می دانید علت آن چه بوده است؟

کلینیک تن آسا بهترین کلینیک تست نوار عصب و عضله در تهران

کلینیک تن آسا دارای یکی از بزرگترین و با تجربه ترین مطب ها در  تهران است که کارکنان ماهر در ده‌ها تخصص با هم کار می‌کنند تا مراقبت با کیفیت و بهبودی موفق را تضمین کنند.

بخش هایی که این بیماری را درمان می کنند
طب فیزیکی و توانبخشی
پزشکی ورزشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید