بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

بهترین دکتر طب فیزیکی | بهترین دکتر توانبخشی

امتیاز بدید

فهرست مطالب

طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی که به عنوان فیزیاتر نیز شناخته می‌شوند، طیف گسترده‌ای از شرایط پزشکی را که بر مغز، نخاع، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تأثیر می‌گذارند، درمان می‌کنند. بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی آسیب‌ها، بیماری‌ها و ناتوانی‌ها را ارزیابی و درمان می‌کنند و در طراحی برنامه‌های درمانی جامع و بیمار محور متخصص هستند. متخصصان طب فیزیکی از درمان‌های پیشرفته و همچنین آزمایش‌شده زمان برای به حداکثر رساندن عملکرد و کیفیت زندگی استفاده می‌کنند.

دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

انواع مختلف طب فیزیکی و توانبخشی

انواع مختلف تخصص های طب فیزیکی و توانبخشی شامل:
طب فیزیکی و توانبخشی ورزشی:
متخصصان این حوزه در درمان آسیب های ورزشی و ارتوپدی تخصص دارند.
طب فیزیکی و توانبخشی عصبی: متخصصان این حوزه در درمان اختلالات سیستم عصبی مانند سکته مغزی، آسیب نخاعی و بیماری های عصبی عضلانی تخصص دارند.
طب فیزیکی و توانبخشی قلبی عروقی: متخصصان این حوزه در درمان مشکلات قلبی و عروقی مانند نارسایی قلبی و بیماری عروقی محیطی تخصص دارند.
طب فیزیکی و توانبخشی کودکان: متخصصان این حوزه در درمان مشکلات حرکتی و رشدی در کودکان تخصص دارند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی کیست ؟

پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی که به عنوان فیزیاتر نیز شناخته می‌شوند، طیف گسترده‌ای از شرایط پزشکی را که بر مغز، نخاع، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تأثیر می‌گذارند، درمان می‌کنند.

دکتر طب فیزیکی و توانبخشی پزشکانی هستند که دوره‌های تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را گذرانده‌اند و ممکن است در رشته‌های پزشکی آسیب‌های مغزی، آسایشگاه و طب تسکین‌دهنده، طب عصبی عضلانی، طب درد، درمان پزشکی توانبخشی کودکان، مدرک فوق‌تخصصی دریافت کنند.

بنر دکتر مریم خوئینی ها

بهترین دکتر طب فیزیکی | بهترین دکتر توانبخشی

دکتر طب فیزیکی پزشکی است که در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی تخصص دارد. این پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب هایی که بر توانایی حرکت و عملکرد افراد تأثیر می گذارد، آموزش دیده اند.برخی از شرایطی که دکتر طب فیزیکی ممکن است درمان کند عبارتند از:

دردهای عضلانی و اسکلتی

آسیب های ورزشی

بیماری های عصبی مانند سکته مغزی و آسیب نخاعی

اختلالات مفصلی مانند آرتریت

مشکلات تعادل و راه رفتن

مشکلات مربوط به درد مزمن

 

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه کاری انجام می دهد؟

چگونه متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی می توانند به من کمک کنند؟ و کار اصلی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟ بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی که به آنها فیزیتریست نیز گفته می شود، به بهبود آسیب دیدگی، افرادی که درد مزمن دارند و افرادی که رویدادی را تجربه کرده اند که تحرک آنها را محدود کرده است، کمک می کنند.

بسته به آسیب، بیماری یا شرایط ناتوان کننده، برخی از بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی ممکن است بیماران خود را با استفاده از روش ها و خدمات زیر درمان کنند:

تست نوار عصب و عضله

روش های هدایت سونوگرافی

روش های هدایت فلوروسکوپی

تزریق ستون فقرات

دیسکوگرافی، رفع فشار دیسک و ورتبروپلازی و کیفوپلاستی

محرک‌های عصبی، روش‌های فرسایشی و محیطی و نخاعی

تزریق مفاصل

پرولوتراپی

درمان اسپاستیسیته (تزریق سم فنل و بوتولینوم، آزمایش پمپ باکلوفن داخل نخاعی و ایمپلنت)

بیوپسی عصب و عضله

طب دستی و درمان استئوپاتی

پروتز و ارتز

طب سوزنی 

ارزیابی ناتوانی

مشاوره پزشکی قانونی

دکتر طب فیزیکی

معیارهای انتخاب بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

انتخاب بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی می تواند به شما در دریافت بهترین مراقبت ممکن برای مشکلات اسکلتی عضلانی، عصبی یا مربوط به درد کمک کند.

اطمینان حاصل کنید که دکتر در زمینه ای که به آن نیاز دارید تخصص دارد. زیرشاخه های مختلفی در طب فیزیکی و توانبخشی وجود دارد، بنابراین دکتری را انتخاب کنید که در زمینه ی مشکل شما تجربه ی کافی داشته باشد. به دنبال دکتری باشید که سابقه ی درخشانی در درمان بیماران مبتلا به مشکل مشابه شما داشته باشد.

برای چه بیماری هایی به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنیم ؟

بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی که به عنوان فیزیاتر نیز شناخته می‌شوند، طیف گسترده‌ای از شرایط پزشکی را که بر مغز، نخاع، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تأثیر می‌گذارند، درمان می‌کنند. با در نظر گرفتن کل بدن، آنها می توانند به طور دقیق مشکلات را مشخص کنند و عملکرد را بدون جراحی افزایش دهند.
اگر:

شما تصادف کرده اید یا آسیب یا بیماری مزمنی دارید که باعث درد یا عملکرد محدود شما شده است
شما در حال فکر کردن یا نقاهت پس از جراحی هستید
شما یک بیماری یا درمان بیماری دارید که انرژی یا توانایی شما برای حرکت آسان را کاهش داده است
شما در حال بهبودی از اثرات سکته مغزی یا سایر مشکلات مربوط به آسیب عصبی هستید
درد مزمن ناشی از آرتریت، آسیب استرس مکرر یا مشکلات کمر درد دارید
اضافه وزن ورزش را دشوار می کند یا باعث مشکلات سلامتی شده است
تغییرات زندگی مانند زایمان یا یائسگی چالش های جدیدی را برای عملکرد فیزیکی شما ایجاد کرده است

بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی وضعیت، نیازها و انتظارات شما را به طور کامل ارزیابی می کند و هرگونه بیماری جدی پزشکی را برای ایجاد یک برنامه درمانی رد می کند. درک روشنی از شرایط و محدودیت‌های خود به شما و بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی کمک می‌کند تا یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای منحصربه‌فرد خود ایجاد کنید.

برای غلبه بر موانع تناسب اندام به نوع مناسب ورزش نیاز دارید. ممکن است یک دونده پس از آسیب دیدگی زانو، وزن خود را افزایش داده باشد. بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی می‌تواند فعالیت‌های متناسب و کم‌تأثیر را تجویز کند که بدون تشدید آسیب، کالری می‌سوزاند، همزمان فیزیوتراپی و استفاده از بریس برای تقویت و حمایت از زانو و درمان زانو درد تجویز می‌کند.

 بیمار دیگری ممکن است از گردن درد مزمن رنج ببرد. بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی ممکن است دارو، کشش و ماساژ را برای تسکین درد کوتاه مدت و همچنین تمرینات تقویتی برای جلوگیری از درد آینده تجویز کند. اگر جراحی یک ضرورت باشد، بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی با بیماران و جراحان آنها قبل و بعد از جراحی کار می کنند. با هدایت تیم درمانی خود و همکاری با سایر متخصصان، بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی می تواند به طور خاص یک برنامه درمانی متناسب با شما طراحی کند.

دکتر مریم خوئینی ها

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی کجا فعالیت می کنند؟

بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی در مراکز توانبخشی، بیمارستان ها و در مطب های خصوصی هستند. آنها اغلب اقدامات گسترده ای دارند، اما برخی از آنها بر روی یک زمینه مانند اطفال، ورزش درمانی، طب سالمندان، آسیب مغزی، و بسیاری از علایق خاص دیگر تمرکز می کنند.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی برای تشخیص بیماری ها از چه روش هایی استفاده می کنند ؟

بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی شرایط پزشکی مرتبط با ناتوانی ها را تشخیص و درمان می کنند. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

مشکلات شناختی، ناهنجاری های ارتوپدی، نگرانی های حرکتی، مشکلات روده و مثانه، اختلالات راه رفتن، مشکلات تغذیه و بلع، مشکلات ارتباطی، درد، و سفتی یا هیپوتونی عضلات. 

دکتر توانبخشی و طب فیزیکی با متخصصان مغز و اعصاب، ارتوپدها، جراحان مغز و اعصاب، فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران، و گفتار درمانگران و پزشکان مراقبت های اولیه همکاری می کنند تا به تصویر بزرگ بهبود عملکرد نگاه کنند و اغلب یک خانه پزشکی برای بیماران پیچیده ایجاد می کنند. بهترین دکتر توانبخشی و طب فیزیکی به مراقبت، تحرک، فعالیت های زندگی روزمره مانند لباس پوشیدن، حمام کردن و غذا خوردن، مسائل آموزشی و حرفه ای و طول عمر می پردازند.

دکتر توانبخشی و طب فیزیکی داروها را برای مشکلات عضلانی و عصبی، مشکلات توجه و حافظه، رفتار، خواب، درد، مشکلات روده و مثانه، مشکلات تنفسی یا گوارشی، و بسیاری از مشکلات پزشکی دیگر مانند سایر پزشکان تجویز می کنند. 

دکتر توانبخشی و طب فیزیکی  برای بهبود وضعیت یا عملکرد بازو یا پا و پروتز برای از دست دادن اندام بریس یا آتل تجویز می کنند. ما تجهیزاتی مانند ویلچر، ایستاده، واکر، نیمکت حمام، آسانسور و غیره را تجویز می کنیم که به مراقبان و بیماران امکان می دهد با خیال راحت تر حرکت کنند یا از آنها مراقبت شود. 

نقش پزشک طب فیزیکی و توانبخشی در درمان چیست؟

پس از تشخیص، پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی یک برنامه درمانی طراحی می کنند که می تواند توسط خود بیماران یا با کمک تیم پزشکی پزشک توانبخشی انجام شود. این تیم پزشکی بین رشته‌ای ممکن است شامل متخصصان پزشکی مانند متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکان، جراحان ارتوپد و اورولوژیست‌ها و متخصصان سلامت غیرپزشک مانند فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، آسیب‌شناس گفتار، مشاور حرفه‌ای، روانشناس و مددکار اجتماعی باشد. تیم برای هر بیمار متفاوت است و ترکیب تیم در طول درمان تغییر می کند تا با نیازهای جابجایی بیمار مطابقت داشته باشد. با ارائه یک برنامه درمانی مناسب، پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی به بیماران کمک می کنند تا حد ممکن در هر سنی فعال باشند و به فعالیت خود ادامه دهند. تخصص پزشکی گسترده آنها به آنها اجازه می دهد تا شرایط ناتوان کننده را در طول زندگی یک فرد درمان کنند.

دامنه فعالیت دکتر طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اغلب حرفه کیفیت زندگی نامیده می شود زیرا هدف آن افزایش عملکرد بیمار است. این متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی هر گونه ناتوانی ناشی از بیماری یا آسیب مربوط به هر سیستم عضوی را درمان می کنند. تمرکز بر روی یک قسمت از بدن نیست، بلکه بر روی توسعه یک برنامه جامع برای قرار دادن قطعات زندگی یک فرد از نظر پزشکی، اجتماعی، عاطفی و شغلی پس از آسیب یا بیماری است. پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی مسائلی را مدیریت می‌کنند که طیف وسیعی را شامل می‌شود، از ترومای چندگانه پیچیده تا پیشگیری از آسیب برای ورزشکاران. برخی از پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی شیوه های گسترده ای دارند که انواع مختلفی از بیماران را در بر می گیرد. دیگران علایق خاصی را دنبال می کنند و بر گروه ها یا مشکلات خاصی تمرکز می کنند. به عنوان مثال، پزشکی ورزشی به عنوان یک علاقه خاص رشد کرده است. پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی که بر روی پزشکی ورزشی تمرکز می‌کنند، آسیب‌های مربوط به ورزش را درمان می‌کنند، برنامه‌هایی را برای کمک به ورزشکاران برای جلوگیری از آسیب ایجاد می‌کنند و ممکن است در این زمینه تحقیق کنند.

بنر دکتر مریم خوئینی ها

دکتر مریم خوئینی ها، بهترین متخصص طب فیزیکی و ستون فقرات در تهران

مریم خوئینی ها هستم، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی. من در سال 1379 با رتبه 132 سهمیه آزاد وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شدم و پس از فارغ التحصیلی و گذراندن طرح، با رتبه 124 سهمیه آزاد در آزمون تخصص وارد رشته طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه شهید بهشتی شدم. در سال 1395 با کسب رتبه برتر کشوری بورد تخصصی فارغ التحصیل شدم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید