تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله

5/5 - (3 امتیاز)

بررسی اجمالی

تست نوار عصب و عضله چیست؟

متخصصان مغز و اعصاب از تست نوار عصب و عضله برای کمک به تشخیص آسیب ها و شرایطی که بر عضلات و اعصاب کنترل کننده آنها تأثیر می گذارد، مانند سندرم تونل کارپ و دیستروفی عضلانی استفاده می کنند. تست نوار عصب و عضله یک آزمایش تشخیصی است که سلامت و عملکرد عضلات اسکلتی و اعصاب کنترل کننده آنها را ارزیابی می کند.

برای اطلاع از بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران کلیک کنید.

تست نوار عصب و عضله یک روش تشخیصی است که برای ارزیابی عملکرد عصب‌ها و عضلات بکار می‌رود. در این تست، الکترودهای کوچک روی پوست قرار می‌گیرند تا فعالیت الکتریکی عضلات و عصب‌ها را ثبت کنند. با تحریک الکتریکی عصب‌ها، واکنش عضلات ثبت شده و الکترومایوگرافی (EMG) نتایج را ضبط می‌کند.

 این تست معمولاً برای تشخیص اختلالات عصبی و عضلانی مانند نوروپاتی، پلی‌نوروپاتی، میوپاتی، و سایر اختلالات مرتبط با سیستم عصبی و عضلانی استفاده می‌شود.الکترومیوگرافی (EMG) یک روش تشخیصی برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول های عصبی کنترل کننده آنها (نرون های حرکتی) است. نتایج EMG می تواند اختلال عملکرد عصبی، اختلال عملکرد عضلانی یا مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله را نشان دهد.

نورون های حرکتی سیگنال های الکتریکی را منتقل می کنند که باعث انقباض ماهیچه ها می شود. یک تست نوار عصب و عضله از دستگاه های کوچکی به نام الکترود برای ترجمه این سیگنال ها به نمودارها، صداها یا مقادیر عددی استفاده می کند که سپس توسط متخصص تفسیر می شود.

در طول تست نوار عصب و عضله سوزنی، یک الکترود سوزنی که مستقیماً در عضله قرار می گیرد، فعالیت الکتریکی آن عضله را ثبت می کند. یک هدایت عصبی، که بخش دیگری از تست نوار عصب و عضله، از برچسب های الکترودی استفاده می کند که روی پوست (الکترودهای سطحی) برای اندازه گیری سرعت و قدرت سیگنال هایی که بین دو یا چند نقطه حرکت می کنند، استفاده می کند. برای تشخیص بیماری های عصب کمر با نوار عصب و عضله کلیک کنید.

EMG (الکترومیوگرافی) چیست؟
الکترومیوگرافی (EMG) یا تست نوار عصب و عضله یک آزمایش تشخیصی است که سلامت و عملکرد عضلات اسکلتی و اعصاب کنترل کننده آنها را ارزیابی می کند. این یکی از انواع آزمایش الکترودیاگنوستیک است.

هر حرکت بدنی که انجام می دهید، از بلند کردن پا تا تکان دادن سر، ارتباط بین سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع)، اعصاب و ماهیچه ها است. برای ایجاد حرکت، اعصاب حرکتی سیگنال های الکتریکی را به ماهیچه های شما می فرستند. تست نوار عصب و عضله می تواند مشکلات مربوط به اعصاب، عضلات یا ارتباط بین این دو را تشخیص دهد.

متخصصان مغز و اعصاب اغلب تست نوار عصب و عضله را در کنار نوار عصبی (NCS) انجام می دهند. NCS جریان الکتریکی را از طریق یک عصب قبل از رسیدن به عضله اندازه گیری می کند. تست نوار عصب و عضله پاسخ عضلات به فعالیت الکتریکی و میزان فعالیت الکتریکی که یک انقباض عضلانی ایجاد می کند را اندازه گیری می کند.

در صورت داشتن علائمی مانند ضعف عضلانی یا بی حسی و سوزن سوزن شدن، ممکن است پزشک شما تست نوار عصب و عضله را توصیه کند. بسته به شرایط شما ممکن است تست نوار عصب و عضله را در کلینیکبصورت سرپایی یا به عنوان بخشی از اقامت خود در بیمارستان انجام دهید.

الکترومیوگرافی (EMG) و نوار عصبی آزمایشاتی هستند که فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب را اندازه گیری می کنند. اعصاب سیگنال های الکتریکی ارسال می کنند تا عضلات شما به حالت های مختلف واکنش نشان دهند. همانطور که عضلات شما واکنش نشان می دهند، آنها این سیگنال ها را منتشر می کنند، که می توان آن را اندازه گیری کرد.

یک تست نوار عصب و عضله به سیگنال های الکتریکی که عضلات شما هنگام استراحت و زمانی که در حال استفاده هستند می پردازد.
آزمایش‌های EMG و نوار عصبی هر دو می‌توانند به شما کمک کنند که آیا اختلالی در عضلات، اعصاب یا هر دو دارید. این آزمایش ها را می توان به صورت جداگانه انجام داد، اما معمولاً همزمان انجام می شوند.

نام های دیگر تست نوار عصب و عضله : الکترودیاگنوستیک، تست EMG، الکترومیوگرام، NCS، سرعت هدایت عصبی، NCV

الکترومیوگرافی

تست نوار عصب و عضله چگونه کار می کند؟

اعصاب حرکتی شما (نرون های حرکتی) سیگنال های الکتریکی را به ماهیچه های شما می فرستند تا به آنها بگوید چه کاری انجام دهند. (این سیگنال‌ها از مغز شما منشأ می‌گیرند، به طناب نخاعی شما، از طریق اعصاب حرکتی و عضلات شما می‌رسند.) این تحریک الکتریکی باعث فعالیت الکتریکی در عضلات شما می‌شود که باعث انقباض (سفت شدن) آنها می‌شود. خود انقباض عضلانی نیز فعالیت الکتریکی ایجاد می کند.

به طور معمول، ماهیچه ای که در حال استراحت است هیچ فعالیت الکتریکی ندارد. انقباض جزئی عضله منجر به فعالیت الکتریکی می شود که با انقباض شدیدتر ماهیچه افزایش می یابد. در الکترومیوگرافی، پزشک یک سوزن کوچک را با یک الکترود وارد یکی از عضلات شما می کند تا فعالیت الکتریکی آن را ثبت کند. 

همانطور که شما استراحت می کنید یا ماهیچه خود را منقبض می کنید، الکترود سوزنی فعالیت الکتریکی را ثبت می کند. سوزن از طریق کابلی به کامپیوتری متصل می‌شود که به پزشک اجازه می‌دهد تا ببیند عضله شما هم در حالت استراحت و هم با حرکت چه می‌کند. به صورت امواج روی صفحه ظاهر می شود. آنها همچنین ممکن است از یک تقویت کننده صوتی استفاده کنند تا بتوانند پالس های فعالیت الکتریکی را بشنوند.

سپس پزشک آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا اگر مشکلاتی وجود داشته باشد آنها را بررسی کند. به عنوان مثال، اگر عضله شما آسیب دیده باشد، ممکن است در هنگام استراحت فعالیت الکتریکی غیر طبیعی داشته باشد. هنگامی که منقبض می شود، فعالیت الکتریکی آن ممکن است الگوهای موجی غیرعادی ایجاد کند.

کاربرد تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله برای کمک به تشخیص انواع اختلالات عضلانی و عصبی استفاده می شود. آزمایش EMG کمک می کند تا بفهمید آیا عضلات به سیگنال های عصبی به درستی پاسخ می دهند یا خیر. هنگامی که آزمایش‌های نوار عصب و عضله با هم انجام می‌شوند، به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهند علائم شما ناشی از اختلال عضلانی یا مشکل عصبی است.

چرا باید تست نوار عصب و عضله انجام بدیم؟

در صورت داشتن هرگونه علائمی که ممکن است نشان دهنده اختلال عصبی یا عضلانی باشد، پزشک ممکن است EMG را تجویز کند. چنین علائمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مور مور
بی حسی
ضعف عضلانی
درد یا گرفتگی عضلات
انواع خاصی از درد اندام

اگر علائم اختلال عضلانی یا عصبی را دارید ممکن است به این آزمایشات نیاز داشته باشید. این علائم عبارتند از:

ضعف عضلانی

سوزن سوزن شدن یا بی حسی در بازوها، پاها، دست ها، پاها و صورت

گرفتگی عضلات، اسپاسم و پرش

فلج ماهیچه

نتایج EMG اغلب برای کمک به تشخیص یا رد تعدادی از شرایط مانند:

اختلالات عضلانی، مانند دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت
بیماری هایی که بر ارتباط بین عصب و عضله تأثیر می گذارند، مانند میاستنی گراویس
اختلالات اعصاب خارج از نخاع (اعصاب محیطی)، مانند سندرم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی
اختلالاتی که بر نورون های حرکتی مغز یا نخاع تأثیر می گذارد، مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا فلج اطفال
اختلالاتی که بر ریشه عصبی تأثیر می گذارد، مانند فتق دیسک در ستون فقرات

نحوه تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله چه چیزی را تشخیص میدهد؟

EMG می تواند به تشخیص چندین آسیب یا بیماری که بر اعصاب حرکتی و عضلات شما تأثیر می گذارد کمک کند. می تواند به درمان، محل و میزان این آسیب ها و بیماری ها کمک کند. ارائه دهندگان همچنین ممکن است از آزمایشات EMG برای رد شرایط استفاده کنند.

دسته بندی شرایطی که EMG می تواند به تشخیص کمک کند عبارتند از:

مسائلی که بر اعصاب محیطی شما تأثیر می گذارد، مانند نوروپاتی محیطی و سندرم های فشرده سازی عصبی مانند سندرم تونل کارپال.
مشکلاتی که بر ریشه های عصبی که از ستون فقرات شما خارج می شوند تأثیر می گذارد، مانند اعصاب فشرده، رادیکولوپاتی گردنی (گردن) یا سیاتیک.
اختلالات عضلانی (میوپاتی)، مانند دیستروفی عضلانی، پلی میوزیت و درماتومیوزیت.
شرایطی که بر نورون های حرکتی مغز یا نخاع شما تأثیر می گذارد، مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا سندرم پس از فلج اطفال.
شرایطی که بر ارتباط بین اعصاب و عضلات شما تأثیر می گذارد، مانند میاستنی گراویس.
ارائه دهندگان از آزمایشات دیگری همراه با الکترومیوگرافی برای تشخیص این شرایط استفاده می کنند، مانند آزمایش های تصویربرداری، آزمایش خون و بیوپسی عضلانی.

برای اطلاع از تشخیص گرفتگی عضلات پا با نوار عصب و عضله کلیک کنید.

خطرات تست نوار عصب و عضله

EMG یک روش کم خطر است و عوارض نادر است. در جایی که الکترود سوزنی وارد می شود، خطر خونریزی، عفونت و آسیب عصبی کمی وجود دارد.

هنگامی که عضلات در امتداد دیواره قفسه سینه با الکترود سوزنی بررسی می‌شوند، خطر بسیار کمی وجود دارد که باعث نشت هوا به ناحیه بین ریه‌ها و دیواره قفسه سینه شده و باعث فروپاشی ریه (پنوموتوراکس) شود.

EMG به طور کلی بی خطر است. عوارض نادر است. برخی از افراد (به ویژه افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند) ممکن است پس از آزمایش خونریزی کنند.

هنگام رفتن برای تست نوار عصب و عضله چه کاری باید انجام دهیم؟

غذا و داروها
هنگامی که EMG خود را برنامه ریزی می کنید، بپرسید که آیا لازم است قبل از معاینه مصرف هر گونه داروی تجویزی یا بدون نسخه را متوقف کنید. اگر دارویی به نام مستینون (پیریدوستیگمین) مصرف می کنید، باید به طور خاص بپرسید که آیا این دارو باید برای معاینه قطع شود یا خیر.

حمام کردن
کمی قبل از معاینه دوش یا حمام بگیرید تا چربی های پوستتان پاک شود. قبل از تست دادن از لوسیون یا کرم استفاده نکنید.

سایر اقدامات احتیاطی
متخصص سیستم عصبی (متخصص مغز و اعصاب) که EMG را انجام می دهد باید بداند که آیا شرایط پزشکی خاصی دارید یا خیر. به متخصص مغز و اعصاب و سایر پرسنل آزمایشگاه EMG بگویید:

یک ضربان ساز یا هر وسیله پزشکی الکتریکی دیگری داشته باشید
داروهای رقیق کننده خون مصرف کنید
مبتلا به هموفیلی، یک اختلال لخته شدن خون که باعث خونریزی طولانی مدت می شود

اگر از داروهای رقیق‌کننده خون (ضد انعقاد) مانند وارفارین استفاده می‌کنید، به پزشک که EMG را انجام می‌دهد، بگویید. رقیق کننده های خون ممکن است خطر خونریزی بعد از EMG را افزایش دهند. اما بدون صحبت با ارائه دهنده ای که دارو را تجویز کرده است، مصرف دارو را قطع نکنید.
اگر ضربان ساز یا هر وسیله پزشکی الکتریکی دیگری دارید، به ارائه دهنده بگویید.
در برخی موارد، ارائه دهنده شما ممکن است به شما دستور دهد که دو تا سه ساعت قبل از آزمایش سیگار نکشید یا نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای ننوشید. این مواد ممکن است در آزمایش اختلال ایجاد کنند.

چگونه الکترومیوگرافی انجام میشود

تست نوار عصب و عضله چگونه انجام میشود؟

متخصصان مغز و اعصاب معمولاً آزمایش EMG را بلافاصله پس از تست نوار عصب انجام می دهند. در طول تست نوار عصب، پزشک الکترود (برچسب) را روی سطح پوست شما قرار می دهد. سپس یک تکانه الکتریکی کوچک ایجاد می کنند که مانند یک شوک به اعصاب احساس می کند و پاسخ را ثبت می کند. در بیشتر موارد، آنها چندین اعصاب مختلف را آزمایش می کنند.

اما به طور کلی، می توانید در طول آزمایش EMG انتظار موارد زیر را داشته باشید:

شما برای آزمایش می نشینید یا دراز می کشید.
پزشک عضله هایی را که می خواهند آزمایش کنند، پیدا می کند.
سپس یک سوزن کوچک را با یک الکترود از طریق پوست و داخل ماهیچه شما وارد می کنند. این سوزن ها در ماهیچه های شما باقی می مانند و مدت زمان معاینه برای هر عضله به طور کلی یک تا دو دقیقه طول می کشد. هنگامی که سوزن ها را وارد می کنند ممکن است کمی ناراحتی یا درد احساس کنید.
ارائه دهنده از شما می خواهد که استراحت کنید و سپس از عضلات خود به روش های خاصی مانند بلند کردن یا خم کردن یکی از اندام های خود در زمان های خاص استفاده کنید. یک دستگاه فعالیت الکتریکی عضله در حال کار شما را اندازه گیری و نمایش می دهد. همچنین یک قطعه صوتی در دستگاه وجود خواهد داشت.

فعالیت الکتریکی ضبط شده و بر روی یک صفحه ویدئو نشان داده می شود. فعالیت به صورت خطوط مواج نمایش داده می شود. همچنین ممکن است این فعالیت ضبط شده و به یک بلندگوی صوتی ارسال شود. هنگام انقباض عضله ممکن است صداهای ترکیدن را بشنوید.
پس از اینکه پزشک اطلاعات کافی را از ماهیچه شما ثبت کرد، سوزن را برمی دارد. آنها همین روند را در عضله بعدی تکرار می کنند تا زمانی که آزمایش به پایان برسد.

مراحل تست نوار عصب و عضله چگونه است؟

مراحل تست نوار عصب و عضله به سه روش است:

قبل از تست نوار عصب و عضله
احتمالاً از شما خواسته می شود که برای این عمل لباس بیمارستان بپوشید و روی میز معاینه دراز بکشید. برای آماده شدن برای مطالعه، متخصص مغز و اعصاب یا یک تکنسین الکترودهای سطحی را بسته به جایی که علائم را تجربه می کنید، در نقاط مختلف پوست شما قرار می دهد. یا متخصص مغز و اعصاب ممکن است بسته به علائم شما، الکترودهای سوزنی را در نقاط مختلف قرار دهد.

در طول تست نوار عصب و عضله
هنگامی که تست در حال انجام است، الکترودهای سطحی در برخی مواقع جریان الکتریکی کوچکی را منتقل می‌کنند که ممکن است به‌عنوان پیچ خوردگی یا اسپاسم احساس کنید. الکترود سوزنی ممکن است باعث ناراحتی یا درد شود که معمولا مدت کوتاهی پس از برداشتن سوزن پایان می یابد.

در طول EMG سوزنی، متخصص مغز و اعصاب ارزیابی می کند که آیا زمانی که عضله در حالت استراحت است فعالیت الکتریکی خود به خودی وجود دارد یا خیر و فعالیتی که در بافت عضلانی سالم وجود ندارد و میزان فعالیت زمانی که عضله را کمی منقبض می کنید.

او در زمان های مناسب به شما دستورالعمل هایی در مورد استراحت و انقباض عضله می دهد. بسته به اینکه متخصص مغز و اعصاب چه ماهیچه ها و اعصابی را بررسی می کند، ممکن است از شما بخواهد در طول معاینه وضعیت خود را تغییر دهید.

بعد از تست نوار عصب و عضله
ممکن است در جایی که الکترود سوزنی به عضله شما وارد شده، کبودی موقت و جزئی را تجربه کنید. این کبودی باید ظرف چند روز محو شود. اگر ادامه پیدا کرد، با پزشک مراقبت های اولیه خود تماس بگیرید.

آیا تست نوار عصب و عضله درد دارد؟

ممکن است زمانی که پزشک شما سوزن را در پوست و ماهیچه های شما وارد می کند، درد یا ناراحتی احساس کنید. اما اکثر افراد می توانند تست را بدون درد انجام دهند. بعد از آزمایش، عضلاتی که آنها آزمایش کردند ممکن است برای چند روز حساس شوند.

تست نوار عصب و عضله چقدر طول میکشد؟

آزمایش معمولاً 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. بستگی به این دارد که چه تعداد عضله باید آزمایش کند.

بعد از تست نوار عصب و عضله چه مشکلاتی پیش می آید؟

ممکن است تا چند روز پس از آزمایش، عضلات شما دردناک یا حساس باشد. درد عضلانی معمولاً شدید نیست و باید در کمتر از یک هفته بهبود یابد. همچنین ممکن است در جایی که سوزن ها وارد پوست شما شده، مقداری کبودی مشاهده کنید.

نتایج تست نوار عصب و عضله

نتایج تست نوار عصب و عضله

اگر نتایج شما نرمال نبود، می تواند نشان دهنده چند نوع شرایط مختلف باشد. بسته به اینکه کدام ماهیچه ها یا اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند، ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

سندرم تونل کارپال، وضعیتی که بر اعصاب دست و بازو تأثیر می گذارد. معمولاً جدی نیست، اما می تواند دردناک باشد.
فتق دیسک، شرایطی که زمانی اتفاق می افتد که بخشی از ستون فقرات شما به نام دیسک آسیب دیده باشد. این کار به ستون فقرات فشار وارد می کند و باعث درد و بی حسی می شود
سندرم گیلن باره، یک اختلال خود ایمنی که بر اعصاب تأثیر می گذارد. می تواند منجر به بی حسی، گزگز و فلج شود. اکثر افراد پس از درمان از این اختلال بهبود می یابند
میاستنی گراویس، یک اختلال نادر که باعث خستگی و ضعف عضلانی می شود.
دیستروفی عضلانی، یک بیماری ارثی است که ساختار و عملکرد ماهیچه ها را به طور جدی تحت تاثیر قرار می دهد.
بیماری شارکو ماری توث، یک اختلال ارثی که باعث آسیب عصبی، بیشتر در بازوها و پاها می شود.
اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که به نام بیماری لو گهریگ نیز شناخته می شود. این یک اختلال پیشرونده و در نهایت کشنده است که به سلول های عصبی مغز و نخاع شما حمله می کند. این بر تمام ماهیچه هایی که برای حرکت، صحبت کردن، خوردن و تنفس استفاده می کنید تأثیر می گذارد.

برای اطلاع از روش های درمانی برای کاهش علائم گزگز کردن دست و پا  کلیک کنید

عوارض تست نوار عصب و عضله

اگر موارد زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:

خونریزی که قطع نمی شود
درد یا حساسیت شدید در جایی که سوزن ها وارد پوست شما شده است.
قرمزی، گرما، تورم یا تب. اینها ممکن است نشانه های عفونت باشند.
EMG می تواند به تشخیص عصب فشرده و مسائل مربوط به آن کمک کند، اما نمی تواند عصب فشرده شده را نشان دهد. تست های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و اسکن MRI به پزشکان کمک می کند تا عصب فشرده شده و علت آن (مانند فتق دیسک) را ببینند.

خلاصه

تست نوار عصب و عضله یک روش تشخیصی است که برای بررسی عملکرد عصب‌ها و عضلات بکار می‌رود. این تست با استفاده از الکترودها بر روی پوست، فعالیت الکتریکی عضلات و عصب‌ها را ثبت می‌کند. با تحریک الکتریکی عصب‌ها، واکنش عضلات ثبت شده و نتایج با استفاده از الکترومایوگرافی (EMG) ضبط می‌شود. این تست برای تشخیص اختلالات مرتبط با سیستم عصبی و عضلانی مانند نوروپاتی، پلی‌نوروپاتی، میوپاتی، و دیگر اختلالات مشابه استفاده می‌شود. تشخیص این اختلالات از طریق تست نوار عصب و عضله می‌تواند به زودی‌تر شروع به درمان صحیح و موثر کند.

برای اطلاع از دیگر روش های تشخیصی در طب فیزیکی و توانبخشی کلیک کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید